Meditation är en av de äldsta och mest traditionella metoderna att uppnå självkännedom och inre harmoni. Från avlägsna bergstoppar i Tibet till ortodoxa grekiska kloster och Hollywoodfilmer är meditation en mycket välkänd och populär metod för att må bättre.

Vad händer när man mediterar?

När en människa mediterar så händer ett antal saker i kroppen och sinnet som kan vara till mycket stor fördel för individen. Daglig meditation sänker till exempel blodtrycket, lugnar nerverna och ger möjlighet åt den som mediterar att återfinna ett inre lugn och lust till livet. Efter en meditationssession upplever många att de har en nyfunnen energi och vilja att göra saker. Studier har visat att en människa som mediterar kan sakta ner på både pulsen och hjärnvågorna och hamna i ett slags lägre medvetande som närmast liknar sömn eller hypnos. Detta kan i sin tur sänka stresshormonerna och med det även stärka immunförsvaret.

Kan alla meditera?

Det finurliga med meditation är att man kan syssla med det både i grupp och på egen hand och det finns ett stort antal metoder att gå tillväga på. Precis alla kan meditera och beroende på vem man är och hur uppe i varv man är kan man gå tillväga på ett flertal olika sätt. Man kan till exempel meditera framför ett ljus och försöka samla alla sin koncentration på att se på ljuset. Efter en stund släcker man ljuset men fortsätter att koncentrera sig på den bild av ljuset som fortfarande sitter på näthinnan och allteftersom det försvinner följer tankarna efter.

Meditation i vardagen

Är man helt ny på att meditera så kan det vara bra att börja med att ta till lite hjälp, som till exempel en meditationslärare eller -grupp. Här får man lära sig olika metoder och när man känner sig säker kan man sedan inkorporera meditationen i sin vardag: under fikapausen på jobbet, efter skolan i hemmet eller varför inte en rast i parken?